Arsenic w kuchni: chipsy cukiniowe



Nie, nie chipsy ziemniaczano-mączne o smaku "wiosennej cukinii w porannej rosie i ziołach z południa Francji", jak to ostatnio marketingowcy lubią czarować, lecz chipsy z cukinii.
Bo mi się chciało "coś do pogryzienia" a głodna nie byłam. Nie polecam nikomu się katować i odmawiać sobie takich przegryzajek. Udowodnione naukowo (na pewno) jest, że regularne podjadanie przyspiesza metabolizm, dzięki czemu nie tyjemy z powietrza. Kluczem jest podjadanie mądre, a nie na wariata. 


Takie chipsy w klasycznej formie to samobójstwo dla osób na diecie, te z cukinii mają raptem "aż" 16 kcal/100 gram. Można jeść, aż się pęknie. 

Jak zrobić chipsy cukiniowe?

Składniki:


  • 1 mała cukinia (albo całkiem gigantyczna, ale smaczniejsze chipsy wychodzą z młodych cukinii)
  • sól, pieprz do smaku
  • ulubione przyprawy i zioła (ja dziś użyłam curry, bo mam fioła na punkcie połączenia smaków curry i cukinii)



Wykonanie:

Cukinię myjemy, odcinamy końce i trzemy na tarce na cienkie plasterki - aczkolwiek nie za cienkie. Jak się komuś chce, to może cukinię po prostu pokroić na talarki.
Jeśli plasterki wyszły zbyt cienkie, można je kłaść na blaszce ułożone jeden na drugim, dzięki czemu nie przywrą szybciej niż pozostałe.

Plasterki solimy - uwaga! Niezbyt obficie, gdyż cukinia błyskawicznie chłonie wszystkie smaki. Moja pierwsza partia była przesolona, choć uważałam z ilością. Posoloną cukinię odstawiamy na ok. 15-20 minut.



Po tym czasie odsączamy to, co z niej wyciekło i rozkładamy na papierze do pieczenia. Suszymy przez ok. 60 minut w piekarniku nagrzanym do 100 stopni Celsjusza. 
Ja oczywiście nie mogłam się doczekać i podkręciłam temperaturę, w efekcie chipsy mam brązowawe. Ale to nic nie szkodzi, są nadal smaczne.

Do plasterków co jakiś czas zaglądamy i kontrolujemy stopień wysuszenia. Mniej-więcej w połowie całego procesu odwracamy cukinię na plecki, aby się upiekła równomiernie.

I już. 




Chipsy radzę przechowywać w zamkniętym pudełku - o ile jakieś się ostaną po obżarstwie! Cukinia błyskawicznie chłonie wilgoć, więc po jakimś czasie chipsy przestają chrupać, a głównie o chrupanie przecież chodzi.

Chipsy cukiniowe są lekkie jak chmurka, ale chrupiące i pyszne. I odkwaszają organizm!

Smacznego!
Arsenic

17 komentarzy:

  1. Fajny pomysł! Jutro szukam cukinii i spróbuję zrobić własną wersję :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Do cukinii miałam zawsze jakąś nieśmiałość ;D Aż ostatnio dostałam na talerzu kurczaka z curry i cukinią, niebo w gębie! Na pewno wypróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za przepis! Takie proste a nie wpadłam. A kocham cukinię pod każda postacią:))))
    Buźka:***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam cukinię, nie mogę się doczekać sezonu... !

      Usuń
  4. super, muszę wypróbować :) ja uwielbiam grillowaną cukinię, albo placki z cukinii, pycha! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Placki z cukinii? Podrzuć przepis :)

      Usuń
    2. Ja ostatnio robiłam placuszki z cukinii wyszły pyszne i sycące:)
      starłam cukinię na tarce, jajko rozmieszałam w miseczce z mąką (2 duże łyżki) do tego dodałam zioła i startą cukinię i usmażyłam na oleju kokosowym :) polałam sobie sosem jogurtowo ogórkowym :) (jogurt, starty drobno ogór, sól, pieprz)
      także polecam pycha i szybko się robi :)
      i uwielbiam jeszcze makaron z serkiem topionym i cukinią:)

      Usuń
    3. Zapomniałam napisać że narobiłaś mi straszną ochotę na te cukiniowe czipsy! chyba skoczę do sklepu po cukinię :D

      Usuń
  5. Mniam!! Ale pyszotka :)
    A myślisz, że takim sposobem można też zrobić ziemniaki i różne owoce??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że tak - ale ziemniaczki trzeba koniecznie zetrzeć na bardzo cienkie talarki i będą się piekły nieco dłużej. A owoce suszone w piekarniku znały już nasze prababcie :)
      Spróbuj też czipsów z buraków - pyszne!

      Usuń
  6. śźwietny pomysł! cukinie b.lubię

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdaje się, że pani Ewa posiada cały internet i nic przed nią nie było ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja znalazłam cały jeden przepis pani "posiadającej cały internet" - akurat ten na placuszki z cukinii ^^ a przeglądam przepisy. chyba masz manię prześladowczą Arsenic ;) albo wyjątkowego pecha ;) ps. te chipsy Twoje pyszne, nawet u mnie nie zdąrzyły się wysuszyć :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapewniam, że manii prześladowczej u mnie nie zdiagnozowano. LOL.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Arsenic - naturalnie z przekorą , Blogger